15.10.10

When u've got to share: Persediaan Dalam Pantang


http://www.facebook.com/album.php?aid=594503&id=780265022
Keperluan Ibu Semasa Berpantang

Pakaian- Baju yang selesa, cotton, supaya tak mudah panas/berpeluh.
- Kain batik – senang pakai
- disposable panties - beli cukup untuk tempoh seminggu.
- pad hamil
- disposable breast pad
- nursing bra
- Stokin – untuk elak kaki kesejukan dan angin masuk ke badan
- Bengkung – bagus untuk menyokong perut dan mengempiskan perut

Penyusuan Badan
- Nursing bra/ Bra menyusu – memudahkan penyusuan dan tidak merosakkan bra jika menggunakan bra biasa
- Pad alas payudara - untuk elak dari bra basah akibat susu melimpah. Biasanya susu payudara di sebelah bayi tidak menghisapnya akan keluar susu. Dan untuk ibu-ibu mengalami bengkak susu.
- Pam perah susu (persediaan untuk ibu bekerja) – ada jenis manual, bateri dan eletrik dalam pelbagai jenama.
- Playtex / Bekas untuk letak EBM
- 'Sticker' untuk tanda tarikh/masa sesi mengepam

Set Lepas Bersalin Tropical Herbs
Set yg lengkap dgn 44 jenis herba tradisional terpilih..


#1.
Minuman tonik dari ramuan 6 jenis herba.. (hari 5,6,7,8,9) utk beri tenaga jadi kembali cergas dan bersihkan sistem peranakan, bersihkan darah beku dlm rahim, cepat sembuh bekas jahitan luar dan dalam, rawat tisu yang radang di rahim dan vagina, kuatkan badan, tingkatkan peredaran darah utk menyediakan rembesan susu


#2.

Kapsul ramuan herba2 pertama (8 jenis herba)

kapsul herba 1 (hari 10-25): pulihkan tenaga, galakkan pengeluaran susu yang byk

#3.
Kapsul ramuan herba2 kedua (8 jenis herba)
kapsul herba 2 (hari 26-44): rangsang rembesan susu yang byk, kecutkan tisu rahim dan otot bahagian sulit kewanitaan supaya kekal keremajaan luar dan dalam, kurangkan cecair berlebihan dlm bdn supaya pulihkan susuk badan luaran dan dalaman


#4.
Herba cucian perawan (uncang mengandungi 11 jenis herba)
Kekalkan kebersihan bahagian sulit kewanitaan, cegah jangkitan kuman, kurangkan radang, nyahbau badan terutamanya bahagian kewanitaan, legakan vagina akibat jahitan dan radang, kecutkan tisu vagina, cepat sembuh

#5.
Herba mandian (uncang 11 herba): menyegar, mencergas dan memberi tenaga semula tubuh daripada kepala ke hujung kaki, merehatkan, anti-radang, antifungus, antibakteria dan merangsang. herba-herba antiradang (eg tumeric domestica, curcuma xanthorriza etc) bantu legakan masalah kulit yang sedikit seperti gatal-gatal dan ruam, legakan otot yang letih dan sakit.

#6.
Minyak urut herba (9 herba): buang angin, rehatkan badan, rangsang peredaran darah, buang angin, hangatkan badan, rehatkan diri, antibakteria, antiradang dan antifungus.

#7.
Tapel/ peramping perut (8 herba): memejal dan kuatkan otot-otot dan tisu-tisu abdomen, ketatkan/kencangkan kulit perut menggelebeh, pejalkan kulit perut yang kembang, hilangkan parut atau tompok hitam di perut lepas perut mengecut.

#8.
param/penghangat badan (9 herba): hangatkan dan pulihkan kesejukan badan, tangan dan kaki, galakkan aliran darah ke kulit, hilangkan bendungan air, ruam kulit n gatal2.

#9.
pilis/penenang (8 herba): menenang dan menyamankan dahi, hilangkan sakit kepala akibat kurang tidur dan letih menjalani tempoh pantang dan menjaga bayi malam2/menyusu


#10.
Minyak Baby Herba Asli Tropical Herbs (5 herba): buang angin dan legakan kembung, tiada mentol dan metal salisilat, selamat utk bayi, kekalkan peredaran darah yang sihat pada kulit, kurangkan kembung perut, nyaman pada kulit, antibakteria, antifungus dan antiradang.

#11.
bengkung lepas bersalin guna dengan minyak urut dan tapel. sembuh dan kencangkan otot dan tisu abdomen, pejalkan kulit yang teregang di bahagian perut dan dada, dan dapatkan semula bentuk badan


Lain-lain Keperluan
- water heater - apa2 pun guna air suam
- seated toilet - elak mencangkung
- Tukang urut.
- Batu tungku Bagus untuk melancarkan peredaran darah, mengecutkan kulit dan rahim, membuang angin, memecahkan lemak dan pelbagai lagi.
- Buku-buku panduan/petua kesihatan untuk ibu lepas bersalin dan anak yang baru lain.
- Urutan - melancarkan perjalanan darah dan mencergaskan badan. Urutan biasanya dimulakaan selepas tiga hari bersalin. Sekiranya tidak diurut dalam tempoh ini kemungkinan badan akan berasa sengal-sengal. Bahagian yang biasanya diurut ialah perut, lengan, pinggang, kaki, belakang badan dan kepala.
- Protein - protein dari soya, protein dari susu (low fat), produk tenusu (low fat), telur, dagin, ikan, ayam, kacang, bijirin dan kekacang.
- Kalsium-Magnesium - sangat diperlukan oleh ibu menyusu. Kalsium ibu diserap ke susu yg diambil oleh baby. Tambahan 1000mg kalsium diperlukan oleh ibu utk penuhi keperluan kalsium harian diri sendiri dan baby. Magnesium perlu utk bekerjasama dgn kalsium.
- Vitamins dan minerals lengkap (MultiVitamins and Multiminerals) - Di samping zat makanan yang lain, pengambilan vitamin perlu diawasi.
- Asid folik dan zat Besi - merupakan antara vitamin utama yang perlu ditingkatkan pengambilannya semasa penyusuan bayi.
- Air - penting utk ibu menyusu untuk penghasilan susu yang mencukupi. 2 liter sehari atau lebih.

Surah Al-Baqarah ayat 233 tafsirnya:
"Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya".

Firman Allah Subhanahu Wataala dalam Surah Luqman ayat 14 tafsirnya:
"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan dari awal mengandung hingga akhir menyusukannya dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; dengan yang demikian bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu; dan ingatlah, kepada-Kulah jua tempat kembali untuk menerima balasan".

Selamat Berpantang!

Sumber: Dikompilasikan dari laman2 di Internet.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...